Raunis
Upes tips: Upe piemērota
WW nobraucieniem augstā palu līmenī;
Ieteicamās laivas: kajaki, pūšļi
 |
Atrašanās vieta:
Raunas kreisā krasta pieteka netālu no Priekuļiem;
|

Upes platums apskatītajā posmā – ap 3-7 m, kritums – 5–15 m/km.
Sportiska interese upei ir no Pleskavas šosejas līdz lejas tiltam, kaut
arī, ja ticam horizontālēm, arī augstāk ir šis-tas interesants. Upē ir
diezgan daudz koku aizkritumu, bez tam ūdens maksimums tur mēdz būt tad,
kad ledus vēl nav izgājis, tā ka pavasarī jārēķinās arī ar ledus sastrēgumiem.
Hrestomātiskajā I. Luksa upju sarakstā ir minēts ka no Pleskavas šosejas
līdz Cēsu-Veselavas tiltam kritums ir 6.6 m/km… sausi skaitļi tie ir,
mīlīši, sausi skaitļi! Tie varbūt ir precīzi attiecībā uz vidējo kritumu,
bet posms, uz ko tie attiecas ir 10km garš.
Vārdu sākot, no Pleskavas (t.i Vidzemes) šosejas 5m/km kritums pakāpeniski
pieaug līdz kādiem 10m/km, nebraucamu koku sakritumu ir samērā maz. Atsevišķi
sakritumi ir tehniski sarežģīti un diezgan bīstami, tā ka jābūt uzmanīgam.
Posma vidusdaļā krāces ir nepārtrauktas un sasniedz ap 10-15m/km. Gultnē
ir daudz lielu laukakmeņu un vietām rodas tīri vai kalnu upes iespaids.
Protams, jebkurš koks tur var sagādāt lielas problēmas, tā ka preventīva
koku izvākšana ir stingri rekomendēta, tomēr koku nav daudz. Katrā ziņā
fīlings šim posmam ir ļoti labs un Raunis posmā no Vidzemes līdz Veselavas
tiltam ir ierindojams Latvijas WW upju topa augšgalā.
Pēdējie 1-2km pirms
Veselavas caurtekas ir salīdzinoši lēni, sakritumu ir vairāk un finišu
sagaidīt ir grūti. Kaut arī izkāpšana ir vieglāka pie vecās šosejas,
ir ieteicams finišēt pēc jaunās, jo tai ir ekskluzīva caurteka ar pazemes
sērfojamo vilni. Aptuvenais nobrauciena laiks – 2.5 – 3h, fiziskā slodze
ir diezgan liela, tā ka visa Rauņa braukšana ir labi jāapsver.
Posms no Veselavas tilta līdz Cēsu-Jaunraunas tiltam ir ar mazāku kritumu,
tomēr arī te ir baudāmas krāces un daudz ļoti skaistas klintis (līdz
Veselavas ceļam klinšu nav, ir tikai mālaini atsegumi). 2005. gadā šinī
posmā ir izvākta lielākā daļa kritušo koku, protams, ir arī apnesamas
vietas. Arī šī posma lielākais kritums ir vidusdaļā, kur tas saniedz
ap 10m/km. Lejas gabala pirmās trešdaļas beigās pie Danku mājām ietek
Delzupīte, zem kuras Raunis neaizsalst. Pēc Delzupītes sākās arī lejas
gabala sportiski interesantākais posms, arī ūdens daudzums ir pieaudzis
par ~50% salīdzinot ar augšējo gabalu.
Klintis Rauņa krastos ir daudz; pārsvarā 5-7m augstas. Pēc lejas tilta
Raunim kritums ir mazs, tā ka līdz ietekai Raunā braukt nav vērts.
Sportiskā ziņā Rauņa lejtece atpaliek no Cimzas, Bērzaunes vai Līgatnes,
taču augštece ir tām pielīdzināma, tā ka Raunis ir droši liekams Latvijas
WW upju topā.
Lejas gabala nobrauciena laiks – ap 2-3h.
Ja brauc tikai atsevišķu posmu, tad Rauņa braukšanu var apvienot ar citu
šī reģiona upju braukšanu, turklāt ūdens daudzuma ziņā tas pārspēj citas
tuvējās WW upes.
Bīstamas vietas !
- Koku un ledus sanesumi visā upes garumā.
Apskates vērtās vietas: klintis Rauņa
krastos. |